pengenalan lobster

Perkongsian cerita saya mengenai lobster air tawar. Sebarang komen dan cadangan sangat dialu-alukan.

Khamis, 18 April 2013

Rawatan Air

Rawatan air untuk ternakan tidaklah sesukar rawatan air kumbahan yang memerlukan banyak proses. Rawatan air merupakan proses membuang bahan cemar daripada air mentah bagi menghasilkan air yang selamat untuk digunakan dari segi kimia dan bakteriologikal. Air juga perlu diterima dari segi estetiknya, bebas dari kekeruhan yang nyata, bau dan warna yang tidak menyenangkan.
Pra-keklorinan - untuk kawalan alga dan menangkap mana-mana pertumbuhan biologi.
 Penternak sering kali tertanya-tanya apakah teknik terbaik untuk merawat sumber air kolam mereka.

Sebenarnya terdapat pelbagai cara untuk merawat sumber air ke dalam kolam ternakan. Bergantung kepada jenis ternakan dan kolam yang diguna pakai.

Saya ingin berkongsi satu teknik paling asas dalam merawat sumber air kolam ternakan. Teknik ini murah dan senang digunakan.

Setiap kolam ternakan mesti mempunyai sumber air tersendiri sama ada dari sungai dan bekalan air bawah tanah (air boring atau telaga). Air dari sumber sebegini kaya dengan kandungan mineral.

Sebarang sumber air yang digunakan dalam kolam ternakan sumber air ini perlu dikumpulkan dalam satu tempat dan diheningkan (dibiarkan) sekurang-kurangnya sehari semalam. Ini bertujuan memendapkan bahan-bahan terlarut dalam air seperti kelodak atau lumpur.

Hasilnya, air yang lebih bersih dapat digunakan untuk kolam ternakan. Teknik diguna meluas terutamanya bagi sumber air bawah, kerana kandungan bahan terlarutnya lebih tinggi.

Kandungan klorin dalam air juga harus dihapuskan terlebih dahulu dan anti-klorin diperlukan dalam hal ini. kuantiti anti-klorin adalah berbeza mengikut jenama. Persoalan ini boleh ditanya sebelum membeli anti-klorin di kedai aquarium.
Antara contoh anti-klorin
 Selain itu juga PH air perlu diuji juga sebelum digunakan. di bawah adalah contoh PH reader.
PH reader jenis elektronik


PH up
 Suhu juga memainkan peranan penting kerana suhu yang terlalu tinggi @ terlalu rendah akan menyebabkan kematian. Untuk Lobster Air Tawar suhu yang sesuai adalah 26-29.
Temp reader yang boleh ditampal dalam cermin Aquarium




2 ulasan:

  1. JBL Indonesia menyediakan LOBSTER AIR TAWAR (CRYFISH/CRAWFISH) utk bibit & konsumsi. Kami siap suply secara rutin utk lokal & export. Hub : Anto +62 82310582889.

    BalasPadam
  2. JBL Indonesia Menyediakan LOBSTER AIR TAWAR (CRYFISH/CRAWFISH) utk bibit & konsumsi. Kami siap suply secara rutin utk lokal & export. Hub : Anto +6282310582889.

    BalasPadam