pengenalan lobster

Perkongsian cerita saya mengenai lobster air tawar. Sebarang komen dan cadangan sangat dialu-alukan.

Rabu, 5 Disember 2012

Pengenalan Lobster Air Tawar


  • Lobster air tawar (LAT) saintifiknya Cherax Quadricarinatus merupakan jenis Red Claw, jenis krustasia yang hidup di sungai-sungai kecil di utara Australia.
  • Ada lebih 1,000 jenis udang kara seluruh dunia. 
  • Walaupun saiznya lebih kecil berbanding udang kara laut, tetapi isinya mendapat permintaan tinggi kerana isinya lebih enak.
  • Sepanjang hidup seekor LAT, ia akanmelalui beberapa kali proses salin kulit. Iaberlaku bila tubuhnya membesarmenyebabkan cengkerang lamanya tidakdapat menampung saiz bentuk badan lamanya.
  • Rupa Bentuk Am, Spesies yang tidak memiliki tulang dalam., Permukaan badan, organ luar diliputicengkerang• Terbahagi dua kepala & badan. Cengkerang menutup kepala untuk melindungi organ otak, insang, hati & tepi organ.• Enam ruas badan (abdomen) agak menipis,lebar badan rata-rata hampir sama dgn kepala.• Sepasang penyepit yg lebar & panjang• Sepasang antena berfungsi menghidumakanan.• Sepasang antena berperanan merasa,meraba makanan & persekitaran.• Enam pasang kaki berperanan untukberenang.• Kaki renang digunakan utk bersihkan telor &larva dari kekotoran.• Empat pasang kaki utk berjalan.
  • Mengenali Jantina. Cara membezakannya ialah  bagi Lobster Jantan di kaki ke 3 dari ekornya, tidak memiliki bulatan seperti betina, melainkan adanya tonjolan di sisi kiri dan kanan kaki pertama dari ekor.
  • Bentuk Jantina, Udang kara jantan memiliki sepit lebih besar dari induk betina. . Jantina udang kara dapat dilihat melalui perbezaan pada bahagian kaki & ukuran sepit.. Kecerahan warna kulit & warna pada hujung sepit dapat bezakan jantan & betina.. Induk betina yg sedang bertelur, kaki renangnya memiliki rangsangan utk bergerak bagi meningkatkan oksigen terlarut disekitarnya sehingga keperluan oksigen telur &larva dapat dipenuhi. 
  • Saiz matang induk. Saiz matang Lobster Air Tawar utk dijadikan induk adalah yg berumur 7-10 bulan. Jantan yg bersaiz 4in ke atas sesuai utk di jadikan induk penjantan. manakala yg betina pula saiz 3.5in- 4in keatas boleh di jadikan induk betina yg akan menghasilkan 80- 300 biji telur setiap kali bertelor.
  • Lobster Air Tawar jenis Clarkii yang boleh mencapai 5 tahun. Jenis Red Claw / Cherax yang saya bela boleh mencapai sehingga umur 5tahun, Record life span LAT terpanjang & terlama menurut GaleryCrayfish oleh pemegang record LAT terbesar di dunia, Astacopsis Gouldi (nama lainThe Tasmanian Giant Freshwater Crayfish ) dengan life span lebih 40 tahun. Lobster Air Tawar juga layak menjadi penghias akuarium, kerana ada sesetengah warna nya mempunyai corak warna yang menarik. sesuai juga dijadikan hiasan selain ikan perhiasan.
  • Penyebaran LAT Freshwater Crayfish adalah satu genus termasuk dalam kelompok UDANG (Crustacea) air tawar yg memiliki ukuran tubuh relatif besar & hidup di air tawar. Nama lainnya crayfish, crawfish, crawdad. Ada 3 famili lobster air tawar, iaitu Astacidae, Cambaridae & Parastacidae. LAT Astacidae & Cambaridae tersebar di dunia utara, Parastacidae menyebar di dunia selatan, seperti Australia, Indonesia bahagian timur, Papua.
  •  
  • Habitat alam nya di tasik dan sungai di daerah pegunungan. Ia aktif cari makan pada malam/ waktu keadaan gelap (lebih kurang seperti burung hantu). Makanan nya berupa biji- bijian, ubi-ubian, bangkai haiwan dan palet. Cara makan guna antena panjang mendekati makanan dahulu. Jika ia sesuai dengan keinginannya, ia menangkapnya guna sepit, & menyerahkan pada kaki jalan pertama sebagai tangan pemegang makanan utk di makan. Ia memiliki gigi halus dipermukaan mulut, cara makan sedikit demi sedikit. Dihabitat nya, ia makan biji- bijian, ubi ubian, tumbuhan, haiwan mati (scavenger), memangsa haiwan hidup lain dari kelompok udang. Oleh itu udang LAT termasuk haiwan omnifora. Ia suka makan udang kecil yg hidup di habitatnya atau memangsa cherax itu sendiri, kerana ia memiliki sifat kanibal dan atas sebab ini jika menternak cherax anak udang yang baru menetas harus diasingkan bagi mengelakkan ia dimakan udang lebih besar.
  • Setakat ini lobster di Malaysia kita akan jumpa sekadar di hotel berbintang dan sesetengah restoran. tetapi masyarakat Amerika, Kanada, Perancis, Belanda, Australia menjadikan lobster sebagai makanan favorit kerana yakin LAT lebih menyehatkan dibanding makanan laut. dan LAT juga lebih dikenali di Indonesia jika dibandingkan dengan Malaysia.Ramai percaya bahawa LAT adalah makanan penguat tenaga batin dan awet muda untuk wanita dan harganya ada yang mencapai sehingga RM160 siap masak. dan untuk info kaum melayu, LAT selamat dimakan dan ianya halal.!!
  • Lobster mengandungi protein melebihi kandungan protein ayam. Juga ia tidak banyak kalori seperti daging ayam(terutama ayam yang diinjet). Ia menjadi pilihan lebih baik berbanding ayam. LAT mengandung asam lemak omega-3 tinggi. Omega-3 mencegah penyakit jantung &menjaga kesihatan jantung. Lobster juga elok menjadi makanan pilihan bagi orang ingin menurun berat badan sebab ia rendah lemak & kalori. dan kelebihanya juga LAT tidak diberi sebarang ubat untuk lebih cepat membesar seperti ayam.
  • Pembesaran Lobster Air Tawar memerlukan waktu agak lama lebihkurang 6-7 bulan, tidak seperti menternak ikan keli. jadi untuk membuat perniagaan terpaksa menunggu masa lama, perlu bertahan menanggung kos operasi. Kebersihan air kolam dan pemberian makan juga perlu diperhatikan, kerana lobster adalah haiwan air yang perlukan kualiti air yg baik dan kandungan oksigen tinggi, Lobster akan mati jika perawatannya kurang terjaga.
  • Salah satu penyakit LAT ialah ekor melepuh, (blister) disebab dasar kolam kotor. Cara mengubat ialah memicit hingga cairan yg ada pada ekor keluar, kemudian bersihkan cairan tersebut.

    3 ulasan:

    1. JBL Indonesia Menyediakan LOBSTER AIR TAWAR (CRYFISH/CRAWFISH) utk bibit & konsumsi. Kami siap suply secara rutin utk lokal & export. Hub : Anto +62 82310582889.

      BalasPadam
    2. JBL Indonesia Menyediakan LOBSTER AIR TAWAR (CRYFISH/CRAWFISH) utk bibit & konsumsi. Kami siap suply secara rutin utk lokal & export. Hub : Anto +62 82310582889.

      BalasPadam